|
|
|
ATATÜRK KRONOLOJY
1881: Selanik'te do?du.
1893: Askeri Rü?tiye'ye girdi ve Kemal adyny
aldy.
1895: Selanik Askeri Rü?tiyesi'ni bitirdi,
Manastyr Askeri Ydadisi'ne girdi.
1899 Mart 13: Ystanbul Harp Okulu Piyade
synyfyna girdi.
1902: Harp Akademisi'ne girdi ve burada
gazete çykardy.
1905 Ocak 11: Harp Akademisi'ni Yüzba?y
olarak bitirdi, ?am'a 5. Ordu'nun 30. Süvari Alayy'nda staj yapmak için
atandy.
1906 Ekim: ?am'da Vatan ve Hürriyet
Cemiyeti'ni kurdu. ?am'da topçu stajyny yapty ve Kola?asy oldu
1908 Temmuz 23: Me?rutiyet'in ilan edilmesi
için çaly?malary.
1909 Mart 31: 31 Mart ihtilalinde Hareket
Ordusu Kurmay Subayy olarak çaly?ty.
1911 Eylül 13: Mustafa Kemal, Ystanbul'a
Genelkurmay'a naklen atandy.
1911 Kasym 27: Mustafa Kemal, Binba?yly?a
yükseldi.
1912 Ocak 9: Mustafa Kemal, Trablusgarp'ta
Tobruk saldyrysyny yönetti.
1913 Ekim 27: Mustafa Kemal, Sofya
Ate?emiliterli?i'ne atandy.
1914 Mart 1: Mustafa Kemal, Yarbayly?a
yükseltildi.
1915 ?ubat 2: Mustafa Kemal, Tekirda?y'nda
19. Tümeni kurdu.
1915 ?ubat 25: Mustafa Kemal'in Maydos'a
gidi?i.
1915 Nisan 25: Mustafa Kemal, Aryburnu'nda
Ytilaf Devletleri'ne kar?y koydu.
1915 Haziran 1: Mustafa Kemal'in Albayly?a
yükseli?i.
1915 A?ustos 9: Mustafa Kemal, Anafartalar
Grup Komutanly?y'na atandy.
1915 A?ustos 10: Mustafa Kemal,
Anafartalar'dan dü?many geri atty.
1916 Nisan 1: Mustafa Kemal'in Tu?generalli?e
yükseli?i.
1916 A?ustos 6: Mustafa Kemal, Bitlis ve
Mu?'u dü?man elinden kurtardy.
1917 Eylül 20: Mustafa Kemal, memleketin ve
ordunun durumunu açyklayan raporunu yazdy.
1917 Ekim: Mustafa Kemal, Ystanbul'a döndü.
1918 Ekim 26: Mustafa Kemal, Halep'in
kuzeyinde bugünkü synyrlarymyz üzerinde dü?man saldyrylaryny durdurdu.
1918 Ekim 30: Mondros Mütarekesi'nin
imzalanmasy.
1918 Ekim 31: Mustafa Kemal'in Yyldyrym
Ordulary Grup Komutanly?y'na atanmasy.
1918 Kasym 13: Yyldyrym Ordulary Grup
Komutanly?y'nyn kaldyrylmasy ve Mustafa Kemal'in Ystanbul'a dönü?ü.
1919 Nisan 30: Mustafa Kemal'in Erzurum'da
bulunan 9. Ordu Müfetti?li?i'ne atanmasy.
1919 Mayys 15: Yzmir'e Yunan'lylaryn asker
çykarmasy.
1919 Mayys 16: Mustafa Kemal, Bandyrma vapuruyla Ystanbul'dan ayryldy.
1919 Mayys 19: Mustafa Kemal, Samsun'a çykty.
1919 Haziran 15: Mustafa Kemal, 3. Ordu
Müfetti?i ünvanyny aldy.
1919 Haziran 21: Mustafa Kemal, Ulusal
Güçleri Sivas Kongresi'ne ça?yrdy.
1919 Temmuz 8 / 9: Mustafa Kemal, askerlikten
çekildi. (Saat: 20:50)
1919 Temmuz 23: Mustafa Kemal'in ba?kanly?y
altynda Erzurum Kongresi'nin toplanmasy ve bir Temsil Kurulu seçerek
da?ylmasy. (7 A?ustos 1919)
1919 Eylül 4: Mustafa Kemal'in ba?kanly?y
altynda Sivas Kongresi'nin toplanmasy ve 11 Eylül'de sona ermesi.
1919 Eylül 11: Mustafa Kemal, Anadolu ve
Rumeli Müdafaayy Hukuk Cemiyeti Heyet Temsiliyesi Ba?kanly?y'na saçildi.
1919 Ekim 22: Amasya Protokolü'nün
imzalanmasy.
1919 Kasym 7: Mustafa Kemal, Erzurum'dan
milletvekili seçildi.
1919 Aralyk 27: Mustafa Kemal, Heyeti
Temsiliye'yle birlikte Ankara'ya geldi. |
Yeni nesil, en büyük cumhuriyetçilik dersini bugünkü ö?retmenler
toplulu?undan ve onlaryn yeti?tirecekleri ö?retmenlerden
alacaktyr.
1924
Ö?retmenler! Yeni nesli, cumhuriyetin fedakâr ö?retmen ve e?itimcileri,
sizler yeti?tireceksiniz. Ve yeni nesil, sizin eseriniz olacaktyr.
Eserin kyymeti, sizin maharetiniz ve fedakârly?ynyz derecesiyle
orantyly bulunacaktyr. Cumhuriyet; fikren, ilmen, fennen, bedenen
kuvvetli ve yüksek karakterli koruyucular ister! Yeni nesli, bu
özellik ve kabiliyette yeti?tirmek sizin elinizdedir. 1924
E?itimdir ki, bir milleti hür, ba?ymsyz, ?anly, yüksek bir toplum
halinde ya?atyr, veya bir milleti kölelik ve yoksullu?a
terkeder. 1925
Çocuklarymyza ve gençlerimize verece?imiz tahsilin hududu ne olursa
olsun, onlara esasly olarak ?unlary ö?retece?iz: 1- Milliyetine, 2-
Türkiye Devletine, 3- Türkiye Büyük Millet Meclisine; dü?man olanlarla
mücadele lüzumu. Fertleri bu mücadele gerekleri ve vasytalariyle
donanmayan milletler için ya?ama hakky yoktur. Mücadele, mücadele
lâzymdyr. 1922
Gelecek için hazyrlanan vatan evlâdyna, hiçbir güçlük kar?ysynda
ba?e?meyerek tam sabyr ve dayanma ile çaly?malaryny ve ö?renimdeki
çocuklarymyzyn anne ve babalaryna yavrularynyn tahsillerinin
tamamlanmasy için her fedakârly?y göze almaktan çekinmemelerini
tavsiye ederim. 1921
Büyük tehlikeler önünde uyanan milletlerin ne kadar kararly olduklaryny
tarih do?rulamaktadyr. Silâhiyle oldu?u gibi kafasyyla da mücadele
mecburiyetinde olan milletimizin, birincisinde gösterdi?i kudreti
ikincisinde de gösterece?ine asla ?üphem yoktur. 1921
Çocuklarymyz ve gençlerimiz yeti?tirilirken onlara bilhassa varly?y
ile, hakky ile, birli?i ile çeli?en bütün yabancy unsurlarla mücadele
lüzumu ve millî dü?ünceleri tam bir imanla her mukabil fikre kar?y
?iddetle ve fedakârâne müdafaa zorunlulu?u a?ylanmalydyr. Yeni neslin
bütün ruhsal kuvvetlerine bu özellik ve kabiliyetin zerki mühimdir.
Daimî ve müthi? bir sava? ?eklinde beliren milletler hayatynyn
felsefesi, ba?ymsyz ve mesut kalmak isteyen her millet için bu yüksek
özellikleri ?iddetle istemektedir. 1921
Türkiye Cumhuriyetinin temeli kültürdür. Bu sözü burada ayryca izaha
lüzum görmüyorum. Çünkü bu, Türkiye Cumhuriyetinin okullarynda birçok
vesilelerle eser halinde tesbit edilmi?tir. 1936
Kültür, okumak, anlamak, görebilmek, görebildi?inden mâna çykarmak,
uyanyk davranmak, dü?ünmek, zekâyy terbiye etmektir. 1936
Türkiye Cumhuriyeti çocuklary, kültürel insanlardyr. Yani hem kendileri
kültür sahibidirler, hem de bu özelli?i muhitlerine ve bütün Türk
milletine yaymakta olduklaryna kanidirler. 1936
Bir millî terbiye programyndan bahsederken, millî karakter ve
tarihimizle mütenasip bir kültür kastediyoruz. Temmuz 1924
Millî kültürün her çy?yrda açylarak yükselmesini Türk Cumhuriyetinin
temel dile?i olarak temin edece?iz. 1932 |
En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî e?itim i?leridir. Millî e?itim
i?lerinde mutlaka muzaffer olmak lâzymdyr. Bir milletin hakikî
kurtulu?u
ancak bu suretle olur.
1922
Ylim ve teknikle ilgili te?ebbüslerin faaliyet merkezi mekteptir. Bu
sebeple lâzymdyr... Mektep adyny hep beraber hürmetle, saygyyla
analym:
Mektep genç beyinlere, insanly?a hürmeti, millet ve memlekete
sevgiyi,
?erefi ba?ymsyzly?y ö?retir... Ba?ymsyzlyk tehlikeye dü?tü?ü
zaman onu
kurtarmak için izlenmesi uygun olan en do?ru yolu
belletir... Memleket ve
milleti kurtarma?a çaly?anlaryn ayny zamanda
mesleklerinde birer namuslu
uzman ve birer çaly?kan bilgin olmalary
lâzymdyr. Bunu temin eden
mekteptir. Ancak bu ?ekilde her türlü
te?ebbüslerin mantykî neticelere
eri?mesi mümkün olur.
1922
Milletimizin siyasî, toplumsal hayatynda, milletimizin fikrî
terbiyesinde
rehberimiz ilim ve teknik olacaktyr. Mektep sayesinde,
mektebin verece?i
ilim ve teknik sayesindedir ki Türk milleti, Türk
sanaty, ekonomisi, Türk
?iir ve edebiyaty, bütün güzelli?iyle
geli?ir.
1922
Memleketimizi, toplumumuzu gerçek hedefe, mutlulu?a eri?tirmek için iki
orduya ihtiyaç vardyr. Biri vatanyn hayatyny kurtaran asker ordusu,
di?eri
milletin istikbalinin yo?uran kültür ordusu. Bu iki ordunun her
ikisi de
kyymetlidir, yücedir, verimlidir, saygyde?erdir. Fakat bu iki
ordudan
hangisi daha kyymetlidir, hangisi di?erine üstün tutulur?
?üphesiz böyle
bir tercih yapylamaz, bu iki ordunun ikisi de
hayatîdir.
1923
Yalnyz siz, kültür ordusu mensuplary, sizleri ba?ly oldu?unuz ordunun
kyymet ve kutsiyetini anlatmak için ?unu söyleyeyim ki sizler ölen ve
öldüren birinci orduya niçin öldürüp niçin öldü?ünü ö?reten bir
ordunun
fertlerisiniz.
1923
Bir millet kültür ordusuna malik olmadykça, muharebe meydanlarynda ne
kadar parlak zaferler elde ederse etsin o zaferlerin sürekli neticeler
vermesi ancak kültür ordusunun varly?yna ba?lydyr. Bu ikinci ordu
olmadan
birinci ordunun verimli sonuçlary kaybolur.
1923
Milletleri kurtaranlar yalnyz ve ancak ö?retmenlerdir. Ö?retmenden,
e?iticiden mahrum bir millet henüz millet adyny almak istidadyny
kazanmamy?tyr. Ona alelâde bir kitle denir, millet denemez. Bir kitle
millet olabilmek için mutlaka e?iticilere, ö?retmenlere
muhtaçtyr.
1925
Mekteplerde ö?retim vazifesinin itimada ?ayan ellere teslimini,
memleket
evlâdynyn, o vazifeyi kendine hem bir meslek, hem bir ülkü
sayacak, üstün
ve saygyde?er ö?retmenler tarafyndan yeti?tirilmesini
temin için
ö?retmenlik, di?er serbest ve yüksek meslekler gibi, derece
derece
ilerlemeye ve her halde refah teminine müsait bir meslek haline
konulmalydyr. Dünyanyn her tarafynda ö?retmenler, toplumun en fedakâr
ve
saygyde?er unsurlarydyr.
1923Halka yakla?mak ve halkla kayna?mak
daha çok aydynlara yöneltilen bir
vazifedir. Gençlerimiz ve
aydynlarymyz niçin yürüdüklerini ve ne
yapacaklaryny önce kendi
beyinlerinde iyice kararla?tyrmaly, onlary halk
tarafyndan iyice
benimsenip kabul edilebilecek bir hale getirmeli, onlary
ancak ondan
sonra ortaya atmalydyr.
1923 |
Geçen Kurultaydan bugüne kadar kültürel ve sosyal alanda ba?ardy?ymyz
i?ler Türkiye Cumhuriyetinin millî çehresini kesin çizgilerle ortaya
çykarmy?tyr.
1935
Yeni harfleri, millî tarihi, öz dili, sanaty, ilmi, müzi?i, teknik
kurumlaryyla kadyny erke?e her hakta e?it, modern Türk Toplumu bu son
yyllaryn eseridir.
1935
Türk Milleti, ancak varly?yny derin ve sa?lam kültür synyrlaryyla
çizdikten sonradyr ki onun yüksek kapasitesi ve fazileti
milletlerarasynda
tanynyr. Türk Milletine fytrî rengini veren bu
inkylâplardan herbiri çok
geni? tarihi devirlerin ö?ünebilece?i büyük
i?lerden sayylsa yerindedir.
1935
Kültür dedi?imiz zaman bir insan cemiyetinin, devlet hayatynda fikrî
hayatynda, iktisat hayatynda yapabilecekleri ?eylerin muhassalasyny
(toplamyny) kastediyoruz ki, medeniyet de bundan ba?ka bir ?ey
de?ildir.
1929
Bilim ve Teknoloji
Dünyada her?ey için, medeniyet için, hayat için, ba?ary için en gerçek
yol
gösterici ilimdir, fendir. Ylim ve fennin dy?ynda yol gösterici
aramak
gaflettir, cahilliktir, do?ru yoldan sapmaktyr. Yalnyz ilmin ve
fenin
ya?ady?ymyz her dakikadaki safhalarynyn geli?imini anlamak ve
ilerlemeleri
zamanynda takip etmek ?arttyr. Bin, iki bin, binlerce yyl
önceki ilim ve
fen lisanynyn koydu?u kurallary, ?u kadar bin yyl sonra
bugün aynen
uygulamaya kalky?mak elbette ilim ve fennin içinde
bulunmak de?ildir.
1924
Gözlerimizi kapayyp tek ba?ymyza ya?ady?ymyzy dü?ünemeyiz.
Memleketimizi
bir çember içine alyp dünya ile alakasyz ya?ayamayyz...
Aksine yükselmi?,
ilerlemi?, medeni bir millet olarak medeniyet
düzeyinin üzerinde
ya?ayaca?yz. Bu hayat ancak ilim ve fen ile olur.
Ylim ve fen nerede ise
oradan olaca?yz ve her millet ferdinin kafasyna
koyaca?yz. Ylim ve fen
için kayyt ve ?art yoktur.
1922
Gözlerimizi kapayyp tek ba?ymyza ya?ady?ymyzy dü?ünemeyiz.
Memleketimizi
bir çember içine alyp dünya ile alakasyz ya?ayamayyz...
Aksine yükselmi?,
ilerlemi?, medeni bir millet olarak medeniyet
düzeyinin üzerinde
ya?ayaca?yz. Bu hayat ancak ilim ve fen ile olur.
Ylim ve fen nerede ise
oradan olaca?yz ve her millet ferdinin kafasyna
koyaca?yz. Ylim ve fen
için kayyt ve ?art yoktur.
1922
Hiçbir tutarly kanyta dayanmayan birtakym geleneklerin, inany?laryn
korunmasynda ysrar eden milletlerin ilerlemesi çok güç olur; belki de
hiç
olmaz. Ylerlemede geleneklerin kayyt ve ?artlaryny a?amayan
milletler,
hayaty, akla ve gerçeklere uygun olarak göremez. Hayat
felsefesini geni?
bir açydan gören milletlerin egemenli?i ve
boyunduru?u altyna girmeye
mahkumdur.
Mekteplerde ö?retim vazifesinin itimada ?ayan ellere teslimini,
memleket
evlâdynyn, o vazifeyi kendine hem bir meslek, hem bir ülkü
sayacak, üstün
ve saygyde?er ö?retmenler tarafyndan yeti?tirilmesini
temin için
ö?retmenlik, di?er serbest ve yüksek meslekler gibi, derece
derece
ilerlemeye ve her halde refah teminine müsait bir meslek haline
konulmalydyr. Dünyanyn her tarafynda ö?retmenler, toplumun en fedakâr
ve
saygyde?er unsurlarydyr.
1923
Ba?aryly olmak için aydyn synyfla halkyn zihniyet ve hedefi arasynda
do?al
bir uyum sa?lamak lazymdyr. Yani aydyn synyfyn halka telkin
edece?i
idealler, halkyn ruh ve vicdanyndan alynmy? olmalydyr.
1923
Yki Mustafa Kemal vardyr. Biri ben, ölümlü Mustafa Kemal; di?eri
milletin içinde ya?atty?y Mustafa Kemal'ler ülküsüdür. Ben onu temsil
ediyorum.Herhangi bir tehlike anynda ben ortaya çyktymsa, beni bir Türk
anasy do?urmady my, Türk analary daha Mustafa Kemal'ler do?urmayacaklar
my? Mutluluk Milletindir, benim de?ildir |
1920 Mart 20: Ystanbul'un Ytilaf
Devletleri tarafyndan ele geçirilmesi, Mustafa Kemal'in protestosu,
Ankara'da yeni bir Millet Meclisi toplama giri?imi. 1920 Mart 18: Ystanbul'da Meclis-i Mebusan'yn
son toplantysy.
1920 Mart 19: Mustafa Kemal tarafyndan
Ankara'da üstün yetkiyi ta?yyan bir Millet Meclisi toplanmasy hakkynda
illere duyuruda bulunulmasy.
1920 Nisan 23: Mustafa Kemal, Ankara'da
Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni açty.
1920 Nisan 24: Mustafa Kemal, Büyük Millet
Meclisi Ba?kany seçildi.
1920 Mayys 5: Mustafa Kemal'in ba?kanly?ynda
ilk Hükümet'in toplantysy.
1920 Mayys 11: Mustafa Kemal, Ystanbul
Hükümeti tarafyndan ölüm cezasyna çarptyryldy.
1920 Mayys 24: Mustafa Kemal'in cezasy
Padi?ah tarafyndan onaylandy.
1920 A?ustos 10: Osmanly Ymparatorlu?u
delegeleriyle Ytilaf Devletleri arasynda Sevr Antla?masy'nyn imzalanmasy.
1920 Ocak 9 / 10: Birinci Ynönü Sava?y.
1921 Ocak 20: Ylk Te?kilat-y Esasiye
(Anayasa) Kanunu'nun esas maddelerinin kabulü.
1921 Mart 30 / Nisan 1: Ykinci Ynönü Sava?y.
1921 Mayys 10: Mustafa Kemal tarafyndan Büyük
Millet Meclisi'nde Anadola ve Rumeli Müdafaai Hukuk Grubu'nun kurulmasy ve
Mustafa Kemal'in Grup Ba?kanly?y'na seçilmesi.
1921 A?ustos 5: Mustafa Kemal'e
Ba?kumandanlyk görevinin verilmesi.
1921 A?ustus 22: Mustafa Kemal'in yönetiminde
Sakarya Meydan Sava?y'nyn ba?lamasy.
1921 Eylül 13: Sakarya Meydan Sava?y'nyn
kazanylmasy.
1921 Eylül 19: Mustafa Kemal'e Mare?allik
rütbesinin verilmesi ve Mustafa Kemal'in Gazi ünvanyny almasy.
1922 A?ustos 26: Gazi Mustafa Kemal'in
Kocatepe'den Büyük Taarruz'u yönetmesi.
1922 A?ustos 30: Gazi Mustafa Kemal'in
Dumlupynar Ba?kumandanlyk Meydan Sava?y'ny kazanmasy.
1922 Eylül 1: Gazi Mustafa Kemal'in: "Ordular! Ylk hedefiniz Akdeniz'dir, Yleri !" emrini vermesi.
1922 Eylül 9: Türk Ordusu'nun Yzmir'e
girmesi.
1922 Eylül 10: Gazi Mustafa Kemal'in Yzmir'e
geli?i.
1922 Ekim 11: Mudanya Mütarekesi'nin
imzalanmasy.
1922 Kasym 1: Gazi Mustafa Kemal'in önerisi
üzerine saltanatyn kaldyrylmasy.
1922 Kasym 17: Vahdettin'in bir Yngiliz harp
gemisiyle Ystanbul'dan kaçmasy.
1923 Ocak 29: Gazi Mustafa Kemal'in Latife
Hanym'la evlenmesi.
1923 Temmuz 24: Lozan Antla?masy'nyn
imzalanmasy.
1923 A?ustos 9: Gazi Mustafa Kemal'in Halk
Fyrkasy'ny kurmasy.
1923 A?ustos 11: Gazi Mustafa Kemal'in 2.
Büyük Millet Meclisi Ba?kanly?y'na seçilmesi.
1923 Ekim 29: Cumhuriyet'in ilan edilmesi.
1923 Ekim 29: Gazi Mustafa Kemal'in ilk
Cumhurba?kany olmasy.
1924 Mart 1: Gazi Mustafa Kemal'in Büyük
Millet Meclisi'nde Halifeli?i kaldyrmasy ve ö?retimin birle?tirilmesi
hakkynda açy? nutkunu söylemesi.
1924 Mart 3: Hilafetin kaldyrylmasy,
ö?renimin birle?tirilmesi, ?er'iyeve Evkaf Vekaletiyle (Bakanly?yyla),
Erkanyharbiyei Umumiye Vekaletinin kaldyrylmasy hakkyndaki yasalaryn Büyük
Millet Meclisi'nce kabul edilmesi.
1924 Nisan 20: Türkiye Cumhuriyeti Te?kilaty
Esasiye (Anayasa) Kanunu'nun kabul edilmesi.
1925 ?ubat 17: A?aryn kaldyrylmasy.
1925 A?ustos 24: Gazi Mustafa Kemal'in ilk
defa Kastamonu'da ?apka giymesi.
1925 Kasym 25: ?apka Kanunu'nun Büyük Millet
Meclisi'nde kabul edilmesi.
1925 Kasym 30: Tekkelerin kapatylmasy
hakkyndaki kanunun kabulü.
1925 Aralyk 26: Uluslararasy takvim ve saatin
kabulü.
1926 ?ubat 17: Türk Medeni Kanunu'nun kabulü.
1927 Temmuz 1: Gazi Mustafa Kemal'in
Cumhurba?kany syfaty ile ilk kez Ystanbul'a gitmesi.
1927 Ekim 15 / 20: Gazi Mustafa Kemal'in
Cumhuriyet Halk Partisi 2. Kurultayy'nda tarihi Büyük Nutku'nu söylemesi.
1927 Kasym 1: Gazi Mustafa Kemal'in 2. Kez
Cumhurba?kanly?y'na seçilmesi.
1928 A?ustos 9: Gazi Mustafa Kemal'in
Sarayburnu'nda Türk harfleri hakkyndaki nutkunu söylemesi.
1928 Kasym 3: Türk Harfleri Kanunu'nun Büyük
Millet Meclisi'nde kabul edilmesi. 1931 Nisan 15: Gazi Mustafa Kemal
tarafyndan Türk Tarih Kurumu'nun kurulmasy.
1931 Mayys 4: Gazi Mustafa Kemal'in 3.kez
Cumhurba?kanly?y'na seçilmesi.
1932 Temmuz 12: Gazi Mustafa Kemal tarafyndan
Türk Dil Kurumu'nun kurulmasy.
1933 Ekim 29: Gazi Mustafa Kemal'in
Cumhuriyet'in 10. Yyldönümünde tarihi nutkunu söylemesi.
1934 Kasym 24: Gazi Mustafa Kemal'e Büyük
Millet Meclisi tarafyndan ATATÜRK soyadynyn verilmesi kanununun kabul
edilmesi.
1935 Mart 1: Atatürk'ün 4. kez
Cumhurba?kanly?y'na seçilmesi.
1937 Mayys 1: Atatürk'ün çiftliklerini
Hazine'ye ve ta?ynamaz mallaryny da Ankara Belediyesi'ne ba?y?lamasy.
1938 Mart 31: Atatürk'ün hastaly?y hakkynda
Cumhurba?kanly?y Genel Sekreterli?i'nin ilk resmi duyurusu.
1938 Eylül 15: Atatürk'ün vasiyetnamesini
yazmasy.
1938 Ekim 16: Atatürk'ün hastalyk durumu
hakkynda günlük resmi duyurularyn yayynyna ba?lanmasy.
1938 Kasym 10: Atatürk'ün ölümü. (Per?embe, saat: 09.05) |
?imdiye kadar takibolunan tahsil ve terbiye usullerinin milletimizin
gerilemesinde en mühim etken oldu?u kanaatindeyim. Onun için millî
terbiye
programyndan bahsederken eski devrin hurafatyndan ve
yaradyly?ymyzla hiç
de münasebetli olmayan yabancy fikirlerden,
Do?udan ve Batydan gelen
tesirlerden tamamen uzak millî seciye ve
tarihimizle mütenasip bir kültür
kastediyorum. Çünkü millî dâvamyzyn
inki?afy ancak böyle bir kültür ile
temin olunabilir. Lâlettayin bir
yabancy kültürü ?imdiye kadar izlenen
yabancy kültürlerin neticelerini
tekrar ettirebilir. Kültür zeminle
mütenasiptir. O zemin milletin
seciyesidir.
15 Temmuz 1921
Asyl u?ra?maya mecbur oldu?umuz ?ey, yüksek kültürde ve yüksek fazilette dünya birincili?ini tutmaktyr. 3.8.1932
Dünyanyn belliba?ly milletlerini esaretten kurtararak, hâkimiyetlerine kavu?turan büyük fikir cereyanlary; köhne müesseselere ümit ba?layanlaryn, çürümü? idare usullerinde kurtulu? kuvveti arayanlaryn amansyz dü?manydyr. 1923
Biz cahil dedi?imiz zaman mektepte okumamy? olanlary kasdetmiyoruz. Kastetti?imiz ilim, hakikaty bilmektir. Yoksa okumu? olanlardan en büyük cahiller çykty?y gibi, hiç okumak bilmeyenlerden de hakikaty gören hakiki âlimler çykabilir. 22.3.1923
Ba?aryly olmak için aydyn synyfla halkyn zihniyet ve hedefi arasynda do?al bir uyum sa?lamak lazymdyr. Yani aydyn synyfyn halka telkin edece?i idealler, halkyn ruh ve vicdanyndan alynmy? olmalydyr. 1923
Halka yakla?mak ve halkla kayna?mak daha çok aydynlara yöneltilen bir vazifedir. Gençlerimiz ve aydynlarymyz niçin yürüdüklerini ve ne yapacaklaryny önce kendi beyinlerinde iyice kararla?tyrmaly, onlary halk tarafyndan iyice benimsenip kabul edilebilecek bir hale getirmeli, onlary ancak ondan sonra ortaya atmalydyr. 1923
Taassup cahilli?e dayanyr. Bundan dolayy taassubu olan cahildir. Ylim mutlaka cahilli?i yener, o halde halky aydynlatmak lazymdyr. 1923
Bu millet ve memleket ilme, irfana çok muhtaç; tahsil yapmy?, diploma almy? gelmi?, olanlary korumak kadar do?al ve lüzumlu bir ?ey olmaktan ba?ka, parti parti e?itim ve ö?retim görmek için ilim ve fen almak için Avrupa'ya, Amerika'ya ve her tarafa çocuklarymyzy göndermeye mecburuz ve gönderece?iz. Ylim ve fen ve ihtisas nerede varsa, sanat nerede varsa gidip, ö?renmeye mecburuz. Bu nedenle artyk himaye ok zayyf kalyr. Bunun yerine mecburiyet geçerli olur. 1923
Ylim ve özellikle sosyal bilimler dalyndaki i?lerde ben emir vermem. Bu alanda isterim ki beni bilim adamlary aydynlatsynlar. Onun için siz kendi ilminize, irfanynyza güveniyorsanyz, bana söyleyiniz, sosyal
ilimlerin güzel (yapycy) yönlerini gösteriniz, ben takip edeyim. 1923
Ben, manevî miras olarak hiç bir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmu? ve kalypla?my? kural byrakmyyorum. Benim manevî mirasym ilim ve akyldyr. Benden sonrakiler, bizim a?mak zorunda oldu?umuz çetin ve köklü
zorluklar kar?ysynda, belki gayelere tamamen eremedi?imizi fakat asla
taviz vermedi?imizi, akyl ve ilmi rehber edindi?imizi tasdik
edeceklerdir. 1923
Yki Mustafa Kemal vardyr. Biri ben, ölümlü Mustafa Kemal; di?eri milletin içinde ya?atty?y Mustafa Kemal'ler ülküsüdür. Ben onu temsil ediyorum.Herhangi bir tehlike anynda ben ortaya çyktymsa, beni bir Türk anasy do?urmady my, Türk analary daha Mustafa Kemal'ler do?urmayacaklar my? Mutluluk Milletindir, benim de?ildir |
|
|